Sunday, March 10, 2013

dugaan, sabar dan senyum

assalamualaikum w.b.t......



salam pagi dan salam kerinduan buat semua insan yang orked rindui..
huru hara dan dan cemas topik yang dilanda negara kita buat masa sekarang
namun semua itu tidak menghalang setiap manusia melalui kehidupan peribadi masing-masing 
same as ME! 
dugaan dan kehidupan suatu laluan kehidupan yang sebati dari segenap corong nyawa
kerana yang bernyawa pasti hidup dan punya cerita sendiri
dari situ jua lah terbitnya masalah dan penyelesaiannya
same goes ME!
terkadang penat tapi bila difikirkan apalah hidup ni 
tanpa erti perit tanpa erti sakit tanpa erti lelah kita takkan merasai erti bahagia erti tenang 
dan erti KEHIDUPAN!
terkadang dalam masalah yang membadai kita perlu ajar diri ni untuk senyum sebab
kekuatan sebuah senyuman mampu meluruhkan semua rasa negatif dalam diri
PERCAYALAH!! 
(hehehehe ala-ala lagu DATO' SITI kita) 
(^____~)





sedikit tambahan celoteh:
hari tu ada orang tanya mana datangnya nama orked la, cik nur lah, achik la, yane la 
banyak pulak panggilan yang ada kan??
oke begini orked adalah nama saya di alam maya (blog), 
cik nur adalah panggilan istimewa 
untuk orang istimewa dan bermakna dalam hidup (juga yang rapat dari hati ke hati)
achik panggilan dirumah dan keluarga
yane lak adalah panggilan diantara rakan-rakan semua



melalui pelbagai rintangan dalam hidup adalah kebiasaan buat kita semua
cuma jalan mencari penyelasaian adalah berbeza bagi setiap orang
komunikasi dan perbincangan serta meluahkan yang terbuku di hati 
mampu mengurangkan sedikit tekanan dalam jiwa setiap manusia
sejak sebulan lebih yang lalu episod baru dalam hidup bermula dengan seribu satu 
harapan baru dalam hati.. insya allah..
melalui hampir sebulan lebih tempoh praktikal dan masih berbaki 3 bulan lagi perjalanan
untuk menghabiskan waktu sebagai pelajar praktikum
namun tuhan saja yang tahu sangatlah tak sabar untuk menghabiskan tempoh ini
bosan dan penat bekerja adalah cabaran baru dalam hidup
on9 fb memang tak langsung dah (kalau boleh nak je deactive terus fb tu,hehe)
memang dh xde masa untuk semua tu
lagipun fb tu dah berbaki semua kenangan waktu belajar kt universiti
tunggu sajalah sambungan episod hidup seterusnya untuk dipenuhkan ruang kosong yang berbaki
di fb tu.. hehe tapi bukan sekarang.. sebab sekarang semuanya tergantung disitu 
sekarang diri sendiri sedang menyibukkan diri untuk masa hadapan
umur yang semakin meningkat, hari yang semakin bertambah, menambahkan 
fokus hidup yang perlu di rancang..
semua nya harus berjalan dengan penuh tertib dan penuh sabar..
usia abah yang semakin tua usia adik-adik yang semakin bertambah membuat otak penat
berfikir laluan kehidupan yang perlu dirancang dan dipenuhi dengan agenda hidup yang penting!
sesekali teringin juga merasai nikmat hidup tanpa kekalutan tanpa kepenatan
duduk bersenang lenang dan sangat bahagia tapi mustahil
sebab tak semua hal datang dengan mudah tanpa sedikit usaha tanpa rasa berat dan perit
EVERYTHING MUST BE HARD BUT WILL BE HEART!
(eh tetibe sakit perut lak! laparrr!! berat badan dah naik 5 kilo taw! wahh happy!)
tak sabar nak langsaikan hutang ptptn tak lama lagi sebab risau maut menjemput 
waktu diri ni masih tak mampu membayar semuanya, hutang wajib dibayarkan?? 
insya allah semoga ALLAH s.w.t mempermudahkan segalanya (:
sekarang tak banyak fikir benda lain 
selain kewajipan yang wajib sebagai seorang manusia dan muslim
benarlah kata orang pengalaman memberi pengertian buat hidup manusia, hehe
yang penting kita tahu melalui setiap dugaan yang datang..
ramai pulak orang datang kat kaunter zakat ni, kena stop dulu kat sini sebab kerja dah mula sibuk
[buat-buat sibuk je lahhhh (: ]
selamat pagi, salam sayang dari cik orked disini!! 






wassalam.... ;)


n u r a s y r a n e e ibrahim|ciknur




1 comment:

  1. Assalamualaikum :) Jom jom visit blog Dibah, nak introduce satu produk best punya. Hihihi.

    http://dibahspa.blogspot.com/2013/03/natural-aqua-cure-gel-best-exfoliater.html


    Thank you Cik Asyranee. :)

    ReplyDelete